Karin Picavet

Zelfstandigenkriebels

Na een kleine 30 jaar werken in de zorg, ging het steeds meer kriebelen om zelfstandig te worden. Maar het was nogal een stap. Van afdelingshoofd in de facilitaire dienst met een vast salaris naar een eigen bedrijf met nul klanten. Ik had er alle vertrouwen in, ben zakelijk ingesteld, dus ik gaf het een kans. Mijn instelling: Als je wilt werken is er altijd werk. Ik ben niet bang om mijn handen uit de mouwen te steken. Het eerste half jaar werkte ik alleen, maar al snel had ik mensen nodig.

Waarom zelfstandigen-kriebels?
Mijn hoofd staat nooit uit. Ik heb altijd nieuwe ideeën. Dag en nacht! Nog steeds. Vooral om veranderingen te bedenken hoe dingen nóg beter kunnen. Het is een sterke eigenschap. Ik vroeg me vaker af of ik dit niet beter voor mezelf kon gaan inzetten. Dan zou ik nog meer buiten de kaders kunnen denken. Bovendien werkte ik in loondienst, 4 dagen van 9 uur en miste mijn vrijheid. Kon het anders? Ja, voor mezelf beginnen! En zo is het 9 jaar geleden begonnen …

Ik zou het zo weer doen
De naam Infa-Actief heb ik zelf bedacht. Het eerste deel ‘in’ doelt op interieur en het tweede deel stamt af van facilitair. En actief? Dat zijn we zeker! Het voelde toen als een hele stap en deed het allemaal zelf: langsgaan bij de KVK, visitekaartjes en briefpapier laten maken en nog zoveel meer. Achteraf vraag ik mezelf af hoe ik dit heb gedurfd? Ook met al die investeringen. Maar als ik het geweten had, zou ik het zo weer doen. Het mooie aan het vak is, dat ze je altijd graag zien komen.

Plannen is mijn hobby
In het maken van planningen was ik altijd al goed. Ik vind het ook leuk! Het is een uitdaging om schema’s zo te maken, dat we optimaal kunnen presteren, maar in weinig tijd. Ik wil mensen niet uitbuiten, maar vooral ‘ontzorgen’. De minder leuke dingen, zoals mijn administratie, doe ik ook allemaal zelf, maar wel op mijn manier. Ik plan het zo in, dat het elke keer maar een beetje is.

Dan doe je het écht goed
Mijn klantenbestand bestaat uit ruim 40 bedrijven en Infa-Actief maakt gemiddeld 400 werkuren per week. Dat is iets waar ik erg trots op ben. Ik heb nog nooit geadverteerd, maar er komen steeds nieuwe klanten bij. Het mooiste van mijn werk? Tsja, dat is toch wel dat mijn klant me ergens anders aanbeveelt. Dan doe je het écht goed.

Het allermooiste
Als zelfstandige heb ik jarenlang heel hard gewerkt om Infa-Actief succesvol te maken. Jarenlang geen vakanties. Nu ‘durf’ ik ook al eens vrij te zijn. Gewoon omdat het kan. Vier jaar geleden ben ik een trots baasje van een hond geworden. Ik kan een wandeling gaan maken wanneer ik dat wil. Vrijheid, daar word ik zo blij van.

Contact met klanten het leukst
We hebben veel persoonlijk contact met onze klanten. Een goede band, daar hecht ik veel waarde aan. Ze weten wat ze aan me hebben, want ik ben heel direct. Het fijne is dat ik dit ook terug krijg. En juist daar hou ik van! Maar, ik weet ook wanneer het even niet kan. Door de juiste mensenkennis, weet ik wat ik tegen wie kan zeggen. En wat niet.

Op zoek naar personeel
Onze medewerkers zijn zeer gedreven. Wij geven ze de vrijheid om direct met de klant contact te hebben. Dat wordt door zowel de klant als de medewerker als zeer prettig ervaren. Daarentegen ligt de kwaliteitsgrens hoog. Het werk moet goed uitgevoerd worden. Maar daar staan onze mensen allemaal achter. Omdat de klantenkring nog steeds groeit, heb ik nieuw personeel nodig. Maar dat is lastig! Makkelijker aan personeel komen, dat zou heel erg fijn zijn. Daar blijf ik over piekeren …

Blijven doen wat je doet en dat goed doen
De toekomst van Infa-Actief zie ik als meer van hetzelfde. Ik vind het belangrijk om mijn huidige klanten goed te blijven bedienen. Belangrijker dan uitbreiden. Het werkt op deze manier erg goed en dat is ook een kracht. Blijven doen wat je doet en dat goed doen. Nieuwe klanten komen er dan ook vanzelf weer bij.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.